Jak wiadomo, wiodącą rolę w efektywnej i skutecznej komunikacji odgrywają pytania otwarte. To one pozwalają uzyskać informacje, badać i uświadamiać potrzeby, wyjaśniać niezrozumiałe kwestie, uzgadniać stanowiska, poszukiwać rozwiązań, kontrolować rozmowę itd. Zazwyczaj podaje się, że pytania otwarte zaczynają się od słów:
POLECAMY
- co?
- kto?
- jak?
- kiedy?
- dlaczego?
- w jaki sposób?
O ile większość pytań zaczynających się właśnie w ten sposób jest przydatnych, o tyle te, które zaczynają się od „dlaczego”, mogą działać na niekorzyść osoby pytającej i czasami prowadzić do nieporozumień, zaostrzenia konfliktu, impasu, a nawet zerwania rozmów. Aż tak? Aż tak!
Specyficzne konteksty
Zwróć uwagę, w jakich kontekstach najczęściej pojawiają się pytania, zaczynające się od „dlaczego”:
- Dlaczego się spóźniłeś?
- Dlaczego mnie oszukujesz?
- Dlaczego mnie nie słuchasz?
- Dlaczego nie odrobiłaś lekcji?
- Dlaczego (znów) nie przyszłaś na spotkanie?
- Dlaczego nie przygotowałeś raportu na czas?
- Dlaczego (po raz kolejny) się nie nauczyłeś?
- Dlaczego nie angażujesz się w nasz związek?
Jeśli się przez chwilę zastanowisz, szybko dojdziesz do wniosku, że skierowane do Ciebie pytanie, zaczynające się od słowa „dlaczego”, wzbudza w Tobie pewne odczucia o różnym nasileniu (presja, niechęć, lęk, awersja, a nawet wrogość). Słysząc np. „Dla...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!