Niebezpieczne pytania

Strefa szefa

Trudno jest przecenić rolę i znaczenie pytań w sprzedaży i w negocjacjach. Napisano na ten temat wiele, a na 80% szkoleń poświęca się temu osobne moduły.

Jak wiadomo, wiodącą rolę w efektywnej i skutecznej komunikacji odgrywają pytania otwarte. To one pozwalają uzyskać informacje, badać i uświadamiać potrzeby, wyjaśniać niezrozumiałe kwestie, uzgadniać stanowiska, poszukiwać rozwiązań, kontrolować rozmowę itd. Zazwyczaj podaje się, że pytania otwarte zaczynają się od słów:

POLECAMY

  • co?
  • kto?
  • jak?
  • kiedy?
  • dlaczego?
  • w jaki sposób?
     

O ile większość pytań zaczynających się właśnie w ten sposób jest przydatnych, o tyle te, które zaczynają się od „dlaczego”, mogą działać na niekorzyść osoby pytającej i czasami prowadzić do nieporozumień, zaostrzenia konfliktu, impasu, a nawet zerwania rozmów. Aż tak? Aż tak!

Specyficzne konteksty

Zwróć uwagę, w jakich kontekstach najczęściej pojawiają się pytania, zaczynające się od „dlaczego”:

  • Dlaczego się spóźniłeś?
  • Dlaczego mnie oszukujesz?
  • Dlaczego mnie nie słuchasz?
  • Dlaczego nie odrobiłaś lekcji?
  • Dlaczego (znów) nie przyszłaś na spotkanie?
  • Dlaczego nie przygotowałeś raportu na czas?
  • Dlaczego (po raz kolejny) się nie nauczyłeś?
  • Dlaczego nie angażujesz się w nasz związek?
     

Jeśli się przez chwilę zastanowisz, szybko dojdziesz do wniosku, że skierowane do Ciebie pytanie, zaczynające się od słowa „dlaczego”, wzbudza w Tobie pewne odczucia o różnym nasileniu (presja, niechęć, lęk, awersja, a nawet wrogość). Słysząc np. „Dla...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy