Dobry szewc bez butów (nie) chodzi. Jak zarabiać na swojej wiedzy i doświadczeniu?

Strefa szefa

Żyjemy w czasach, w których wiedza i doświadczenie są bardzo cennymi towarami, a ludzie, którzy owe doświadczenie mają i potrafią się nim dzielić, wyrastają na silne osobowości medialne i biznesowe.

Ekspert lub ekspertka z zapleczem doświadczeń i umiejętności może sprawnie i skutecznie budować swoją markę osobistą. Ważnym elementem jej budowania jest dzielenie się wiedzą poprzez udzielanie komentarzy eksperckich, porad, wypowiedzi, zarówno bezpłatnie, jak i ubierając to w formę sprzedażową.

POLECAMY

Ci, którzy przez lata zdobywali umiejętności, rozwijali swoje kompetencje, uczyli się i budowali swoje know how mają doskonałe narzędzia, by je monetyzować. Nie ma w tym nic złego. Wprost przeciwnie! Naiwnością wydaje się udostępnianie zdobywanych latami kompetencji za bezcen.

Sprzedaż usług eksperckich to budowanie świadomości i potrzeb odbiorców. Jeżeli klient nie wie, że potrzebuje usługi eksperta albo że ekspert może mu pomóc rozwiązać problem, to nigdy z jego usług nie skorzysta.

Sam ekspert też musi się przełamać i zrozumieć, że dobrze podana wiedza, którą posiada, pomoże mu zdobyć nowych klientów, zbudować zaufanie społeczne i lepszą pozycję w biznesie.

Znam wielu świetnych specjalistów, którzy wychodzą z założenia, że nie chcą dzielić się swoją wiedzą bezpłatnie ani tracić czasu na obecność w Internecie. Obsługują klientów „z polecenia”, co nie wymaga od nich zbyt wielu poświęceń.

Oczywiście, tzw. szeptany marketing ma wiele zalet. Klienci przechodzą ekspresowo lejek sprzedażowy, omijając etap „poznaj mnie”, „polub mnie”, „zaufaj mi”, docierając od razu do etapu „kup ode mnie”. Eksperci nie muszą udowadniać swojej „eksperckości”, a współpraca z klientami zazwyczaj układa się pomyślnie, bo opiera się na zaufaniu przekazanym przez osoby polecające.

Wielu specjalistom to wystarcza. Nie widzą potrzeby budowania marki osobistej, bo twierdzą, że praca „z polecenia” jest wygodna i nie muszą wydatkować niepotrzebnie energii na dodatkowe działania.

To błąd i krótkowzroczność – szczególnie obecnie.

Brak strategii sprzedaży i rozpoznawalności marki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy