Budowanie zespołu sprzedażowego opartego na wartościach etycznych

Strefa szefa

Zachowania nieetyczne w firmie? Trudno definiowalny obszar, z bardzo wymiernymi efektami dla firmy, działu, zespołu i handlowca. Badania pokazują, że to nie incydenty, bo większość z nas spotkała się z tego rodzaju zachowaniami lub nawet bezpośrednio ich doświadczyła. A świat sprzedaży to przede wszystkim tempo pracy i relacje, więc te granice bardzo szybko się zacierają. Kiedy więc mamy do czynienia z tego rodzaju zachowaniami i jak sobie z nimi radzić, aby nasza codzienna praca nie straciła sensu? Oto przegląd zjawisk i zachowań z życia zespołu handlowego.

Nieetyczne zachowania w organizacjach to m.in. zjawiska dyskryminacji, mobbingu, molestowania. Są one nie tylko szeroko dyskutowane w przestrzeni medialnej, ale również obecne w środowiskach pracy, w tym również w działach sprzedaży. Skutki zachowań nieetycznych możemy więc analizować na trzech poziomach: dla organizacji, dla zespołu handlowego, dla osoby dotkniętej tymi zachowaniami. Skutki dla organizacji to przede wszystkim rotacja handlowców oraz opinia rynkowa o firmie. Zespół handlowy odczuwa tego rodzaju zachowania m.in. w postaci wewnętrznych konfliktów oraz również rotacji kolegów i koleżanek. Skutki dla osoby dotkniętej działaniami nieetycznymi to przede wszystkim spadek poczucia własnej wartości oraz brak komfortu pracy, który wcześniej niż później, zaowocuje odejściem z takiej firmy. Dlatego też organizacje praktycznie każdego dnia pracują nad tym, aby tym zjawiskom zapobiegać, tworząc procedury, realizując szkolenia, webinaria i konferencje. Jednak realna zmiana musi mieć miejsce przede wszystkim w życiu codziennym pracowników, a więc i handlowców, i o tej perspektywie jest ten artykuł. Bo czasami, niewinne z pozoru żarty na temat koleżanki czy kolegi lub nieetyczne stwierdzenia szefa sprzedaży do pracowników, wydają się być tzw. dobrym żartem lub pseudomotywatorem, a w efekcie mają swoje konsekwencje dla nich samych, handlowców, jak i finalnie całej organizacji.
Perspektywa prawna na zjawiska nieetyczne w organizacji jest bardzo klarowna i większość z nich jest regulowana Kodeksem pracy. Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać i reagować na zjawiska dyskryminacji, molestowania, mobbingu. Praktyka pokazuje jednak, że zbyt często mamy do czynienia z deklaratywnością, a nie z realnymi usprawnieniami w tym obszarach. Dlatego też tak w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy