Trendy w marketingu i e-commerce – jak wykorzystać moc sztucznej inteligencji, digital marketingu i automatyzacji w działaniach online?

E-COMMERCE

Można śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja zawładnęła światem, szczególnie tym online, gdzie różne jej odłamy, takie jak ChatGPT, MindJourney, DALL-E czy popularne ostatnio GPT’s, dominują w marketingowej codzienności, a także świetnie sprawdzają się w rozwoju platform e-commerce. W połączeniu z automatyzacją to prawdziwy game changer, wystarczy tylko umiejętnie korzystać z dostępnych narzędzi i dostosowywać procesy i bieżące potrzeby do możliwości, które oferuje nam rynek. Na co zwracać szczególną uwagę?

Wprowadzenie do trendów AI w e-commerce

Według danych z raportu „Artificial Intelligence in E-commerce Market Size” wartość globalnej sztucznej inteligencji na rynku e-commerce osiągnęła ok. 5,81 mld dolarów w 2022 r. i przewiduje się, że do 2032 r. osiągnie ok. 22,60 mld dolarów, co oznacza CAGR – czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu – na poziomie 14,60% w okresie prognozy 2023–2032. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to nie tylko korzystanie z ChatGPT czy generowanie grafik przez Midjourney. Technologia AI to również doskonałe narzędzie do optymalizacji procesów, wsparcie w analizowaniu ogromnej ilości danych czy też w przewidywaniu trendów zakupowych na podstawie zachowań konsumentów. Z raportu Ceneo „Trendy na rynku e-commerce w Polsce” dowiadujemy się, że prawie 50% sprzedawców online wykorzystuje AI do tworzenia opisów ofert, 17% do tworzenia treści do komunikacji z klientami, a ponad 9% do wdrożenia chatbotów.

POLECAMY

Co ciekawe, według badania Ubisend z 2019 r. aż co piąty klient jest gotowy na zakup produktu bądź usługi przy wsparciu chatbota, a 40% kupujących wspomaga się nim, szukając rabatów czy wyjątkowych okazji zakupowych. Trendy te doskonale zna i wykorzystuje m.in. marka Lancerto, która oferuje swoim klientom możliwość skorzystania ze wsparcia wirtualnego stylisty. Ten krok to przeniesienie doradztwa znanego z salonów stacjonarnych do strefy online. Asystent podpowie m.in., jaki krawat najlepiej dobrać do danej marynarki. Co ważne, chatbot zapewnia wsparcie przez całą dobę, co jest przedłużeniem działania standardowego Contact Center w godzinach 8–16.

W zakresie wirtualnych doświadczeń zakupowych na chatbotach jednak się nie kończy, ponieważ kolejnym rozwijającym się trendem, widocznym na rynku e-commerce jest rozszerzona rzeczywistość – AR oraz wirtualna rzeczywistość VR. Wykorzystuje je m.in. IKEA, która łączy je z działaniem algorytmów opartych na AI – m.in. w aplikacji IKEA Kreativ. Rozwiązanie to pozwala na generowanie obrazu wnętrza oraz jego technologii 3D wraz z bieżącą modyfikacją parametrów, aby pokazać klientowi efekt jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Dzięki temu można przymierzyć mebel z oferty IKEA w swoim wnętrzu i zobaczyć, czy będzie on pasował, co na pewno pozytywnie wpływa na ewentualne niezadowolenie z zakupu po dostawie czy opcje przetesto...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy