Sprzedaż 20 produktów mniej, za 2 miliony więcej. To się opłaci

Skuteczna sprzedaż

Niejako naturalną potrzebą firmy jest rozwój, a w powszechnym rozumieniu oznacza on zwiększanie zasięgu, katalogu produktów oraz liczby klientów. W praktyce często jednak wraz z przybywaniem nowych produktów w ofercie zyski nie szybują w górę. Okazuje się, że czasem mniej znaczy więcej i aby zwiększyć sprzedaż, trzeba skupić się na wyselekcjonowanej grupie produktów.

Stratedzy sprzedaży zawsze zastanawiają się nad zwiększeniem zysków. Mało jest firm w Polsce i na świecie, które zakładają, że zysk na sprzedaży produktów czy usług będzie spadał w perspektywie lat. To zrozumiałe, że firmy chcą się rozwijać, a rozwój znaczy zwiększanie zasięgu, katalogu produktów oraz liczby klientów.
Jeżeli jednak przyjmiemy, że wszystkie firmy stają się większe i wzrasta ich sprzedaż, to pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie: „Gdzie podziewają się te wszystkie produkty i usługi?”. To niewiarygodne, jak nas – klientów – pożera globalny konsumpcjonizm. Kupujemy wszystko, co zawiera ślad obietnicy, że jest lepsze, szybsze i bardziej innowacyjne niż poprzednie. 
Rozmawiałem jakiś czas temu z prezesem jednej z największych fabryk pończoszniczych w Polsce. Zwrócił on uwagę na to, że obserwują na rynku bardzo ciekawy trend. Standardowe produkty, które sprzedają się w ilościach masowych za np. 2 euro, nie są dzisiaj godne uwagi ze względu na przeciętną marżę. Rynek zasypany jest produktami bardzo podobnej jakości i w podobnych kategoriach cenowych. Klient może przebierać i wybierać, co tylko mu się podoba. Wejście więc w segment masowego klienta nie gwarantuje, że firma – mimo dużego udziału w rynku – odniesie równie duży sukces finansowy. Jeżeli jednak firma jest w stanie wymyślić produkt „innowacyjny” i odpowiednio go sprzedać jako prozdrowotny czy poprawiający wygląd lub ewentualnie z innego rodzaju materiału niż zazwyczaj, klienci kupią go za dziesięciokrotność wartości standardowego produktu. W przypadku firmy pończoszniczej wynosi to nawet 20 euro za parę rajstop ze srebrną nitką, którą jakiś czas temu wprowadzili na rynek włoski. Odpowiednio dorobiona historia, opinie klientek, zaświadczenia od lekarzy potwierdzających leczniczy efekt i poprawę ukrwienia nóg powodują, że klienci kupują produkty, nie zważając na cenę. 
Innowacyjność pociąga d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy