Zacznę od przywołania oczywistego stwierdzenia: sprzedaż jest siłą napędową każdej organizacji, a zarządzanie sprzedażą to jedna z najważniejszych funkcji w każdej firmie. Pandemia spowodowała, że nabrało ono nowego znaczenia.
POLECAMY
Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich
RAMKA 1
Jak pandemia wpłynęła na rynek sprzedaży?
Z jednej strony COVID zatrzymał rozwój wielu firm, a z drugiej zadziałał jak katalizator. Przyspieszył zmiany na rynku, w tym zmiany na rynku sprzedaży. Sprawił np., że klienci zaczynają się przyzwyczajać do samodzielnego kupowania produktów i usług online. Firmy, widząc to, coraz szybciej i chętniej wdrażają automatyzację powtarzalnych zadań sprzedażowych. A to oznacza, że handlowcy transakcyjni, tj. sprzedający standardowe produkty lub usługi, będą/są zastępowani przez algorytmy/roboty oparte na sztucznej inteligencji.
Umarł król, niech żyje król
Nie wieszczę końca zawodu handlowca, jak np. przewidywał to Forrester w raporcie z 2017 r. „Death of a (B2B) Salesman”. Wierzę bowiem, że dzięki algorytmom i robotom opartym obecnie na uczeniu maszynowym (ML) czy algorytmach głębokiego uczenia (DL), a w przyszłości na sztucznej inteligencji (SI), handlowcy będą jeszcze lepsi w tym, co robią, bo ludzie zawsze będą lepsi od SI w krytycznym myśleniu na wysokim poziomie, umiejętnościach komunikacyjnych czy też społecznych. Wieszczę natomiast dalsze przyspieszenie zmian na rynku sprzedaży.
Sprzedaż przez długi czas uważana była za sztukę perswazji i przekonywania, a na rynku dominował entuzjastyczny handlowiec – prezenter oraz błędne przekonanie, że handlowcem trzeba się
urodzić. COVID przyspieszył „wymieranie” tego typu handlowców, bo współcześni kl...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!