JM: Na ile dziś „reklama jest dźwignią handlu”, jak przed laty głosiło socjalistyczne hasło?
PP: To stwierdzenie ani trochę nie straciło na aktualności. Powiedziałabym nawet, że wręcz przeciwnie. Obecnie firmy mają do dyspozycji jeszcze więcej form reklamy – zarówno tej offline, jak i online. W Instytucie Monitorowania Mediów za pomocą narzędzia Admonit analizujemy i porównujemy wydatki reklamowe firm w mediach tradycyjnych i obserwujemy, że w wielu przypadkach regularnie się one zwiększają. Spójrzmy na Biedronkę i Lidla, czyli dwa najpopularniejsze dyskonty, które rywalizują ze sobą od lat, a w ostatnim czasie robią to jeszcze intensywniej. Szacuje się, że w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2024 r. te dwie marki mogły wydać na reklamy RTV łącznie blisko 184 mln zł – Lidl ok. 111 mln zł, a Biedronka ok. 73 mln zł (według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów bez uwzględnienia rabatów). Z kolei w analogicznym okresie 2023 r. ta kwota mogła być o ponad 20 mln zł niższa. To oczywiście dość skrajny przykład, bo mowa o dwóch bardzo dużych firmach, które mają imponujące budżety. W przypadku tych mniej popularnych marek wzrosty nie są oczywiście aż tak duże. Dane – dotyczące zwiększania budżetów reklamowych – potwierdzają też m.in. wnioski z raportu Dentsu „Ad Spend”, który prognozuje, że wydatki na reklamę w Polsce w 2024 r....
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!