Jak automatyzować sprzedaż i obsługę klienta zgodnie z RODO i innymi przepisami?

Temat numeru Automatyzacja sprzedaży i obsługi klienta

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy wdrożenie narzędzi automatyzacji sprzedaży i obsługi klienta może podlegać jakimś szczególnym przepisom prawnym? Czy taka automatyzacja to forma przetwarzania danych osobowych, które – jak wiadomo – od 2018 r. będzie o wiele bardziej restrykcyjne niż obecnie? 

Przeczytaj, na jakie szczegóły powinieneś zwrócić uwagę, wdrażając narzędzia do automatyzacji, aby nie popaść w niezgodność z prawem.

POLECAMY

Czat

Aby używać czatu do komunikacji z obecnymi lub potencjalnymi klientami, nie potrzebujesz zbierać żadnej dodatkowej zgody od użytkowników internetu, jeśli to oni sami zainicjowali rozmowę. Jeśli rozmawiasz ze swoim klientem, czat jest tylko formą wykonywania umowy (np. konsultacje przez czat), doprecyzowania warunków współpracy czy udzielania informacji o sprzedanym już produkcie.

Obecnie jeszcze obowiązująca Ustawa o ochronie danych osobowych stanowi, że jeśli przetwarzasz dane osobowe w celu wykonania umowy lub dla udzielenia informacji przedkontraktowych (gdy użytkownik sam zwrócił się do Ciebie i zadał jakieś pytanie dotyczące Twojej oferty), wówczas nie musisz dodatkowo pytać klientów lub użytkowników o zgodę na przetwarzanie ich danych na takie cele.

Ustawa stanowi też, że nie musisz uzyskiwać zgody na przetwarzanie danych osobowych do obsługi zapytania, które wpłynęło do Ciebie przed zawarciem umowy, tj. gdy ktoś pyta Cię o Twój produkt na etapie przedkontraktowym. RODO pozostawia te zasady bez zmian. Jest jednak kilka zasad, o których powinieneś pamiętać podczas obsługi klienta przez czat (ramka 1).

Ramka 1. Zasady, o których powinieneś pamiętać podczas obsługi klienta przez czat

  1. Pamiętaj, że dane pozyskane od użytkownika podczas rozmowy na czacie powinieneś wykorzystać tylko na taki cel, w jakim były one podane. Przykład: Jesteś firmą organizującą szkolenia i sprzedającą książki z dziedziny finansów. Internauta Jan Kowalski wszedł na Twoją stronę WWW, zapoznał się z ofertą szkoleń, ale chciałby zamówić szkolenie „szyte na miarę”. Odzywa się do Ciebie w tym temacie poprzez czat, którego wtyczkę masz zainstalowaną na stronie WWW. Po tym, jak szczegółowo porozmawialiście o potencjalnych cenach za dedykowane szkolenie, Jan Kowalski prosi Cię, byś za trzy tygodnie wysłał mu e-mail z tymi ofertami, bowiem akurat teraz wybiera się na urlop. Podaje swój adres e-mail (jk@poczta.pl) oraz szczegółowe wymagania co do szkolenia. Oczywiście za trzy tygodnie możesz przesłać klientowi ofertę – zgodnie z jego zamówieniem, na podany przez niego adres. Nie musisz uzyskiwać żadnych dodatkowych zgód na to działanie, nawet pomimo tego, że następuje ono w innym kanale komunikacji (e-mail) niż pierwotny (czat). To, że masz adres e-mail Jana Kowalskiego, nie oznacza jednak, że możesz teraz używać go dowolnie....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy