Tekst ten pozwoli Ci poznać bliżej 5 obszarów, w których warto rozwijać kompetencje kierownicze.
POLECAMY
Chcesz lepiej poznać ten temat? Sprawdź nasz artykuł: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich
1. Środowisko pracy
Jako menedżer jesteś odpowiedzialny za zaspokojenie potrzeb pracownika, bo do Twoich głównych zadań należy opieka nad nim i miejscem pracy. Podczas definiowania potrzeb mogą pojawić się rozbieżności dotyczące poszczególnych zachowań i obowiązków, kiedy okaże się, że różne wartości, np. szacunek i uczciwość, co innego oznaczają dla Ciebie, a co innego dla Twoich pracowników. Warto więc dokonać porównania wzajemnych oczekiwań i ustalić ważne dla obu stron aspekty. Zwróć uwagę na różnice w oczekiwaniach pracownika i pracodawcy (tabela 1).
2. Skuteczna komunikacja
Do zadań menedżera należy dbałość o jakość informacji w zespole i ich obieg. Komunikacja ta ma dwa wymiary:
- lokalny (wewnętrzny) – pomiędzy Tobą a Twoim zespołem,
- firmowy (zewnętrzny) – obejmujący Twoje kontakty z przełożonym, centralą czy zarządem firmy oraz z partnerami zewnętrznymi.
W relacji z pracownikami, oprócz jasnego, logicznego komunikowania informacji czy aktywnego słuchania, warto, abyś przyjął ich punkt widzenia i nauczył się odpowiadać na ich potrzeby.
TABELA 1. Kontrakty pracownika z pracodawcą
Wyższe marże | Oczekiwania pracownika | Oczekiwania organizacji |
Ekonomiczny(transakcyjny, finansowy, formalny) | Pieniądze, nagrody materialne | Świadczenie pracy, obecność w pracy, wykonywanie zadań, normy wykonania |
Psychologiczny(relacyjny, nieformalny, niejawny) | Szacunek, uczciwość, zaspokojenie potrzeb indywidualnych | ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!